O legatura speciala

Publicat pe Actualizat pe

Scoala Maevei se afla intr-unul din cele mai sarace cartiere din New York. La treisprezece ani, era abia in clasa a sasea, cu doi ani in urma colegilor ei de aceeasi varsta. Era de doua ori trasa inapoi.

In plus, Maeva avea reputatia unui copil dificil. Printre profesorii de gimnaziu, era faimoasa pentru ca iesea furioasa din clasa si refuza sa se intoarca, petrecandu-si in schimb cele mai multe zile de scoala pe holuri.

Inainte ca Pamela, noua profesoara de engleza a Maevei sa dea ochii cu ea pentru prima data, fusese avertizata ca eleva urma cu siguranta sa-i faca zile negre din cauza comportamentului ei, Asa ca, la prima ora, dupace le-a dat elevilor sa lucreze singuri un exercitiu  care le cerea sa gaseasca idea principala dintr-un pasaj, Pamela s-a dus la Maeva sa o ajute. Dupa numai un minut sau doua, Pamela si-a dat seama  ce anume o deranja pe Maeva: citea la nivelul unui copil de gradinita. “ De foarte multe ori, problemele de comportament apar din cauza faptului ca elevul nu e sigur ca poate sa faca ce I se cere” Mi-a spus, Pamela. “ Maeva nu putea nici macar sa silabiseasca cuvintele. Am fost socata sa descopar ca ajunsese in calsa a sasea fara sa stie sa citeasca”.

In ziua aceea, Pamela a jutat-o pe Maeva sa-si faca exercitiile citindu-i-le. In cursul aceleiasi zile, ea a cautat un psihopedagog care acorda asistenta acestor elevi. Cele doua profesoare simteau ca mai aveau o ultima  sansa de a o impiedica pe Maeva sa abandoneze scoala. Psihopedagogul a fost de acord sa faca zilnic lectii de citire cu Maeva, incepand de la nivelul cel mai de jos.

Chiar si asa, Maeva continua sa se dovedeasca  o problema, asa cum avertizasera ceilalti profesori. Vorbea in timpul orei, nepoliticoasa si intepata cu ceilalti copii – orice, numai sa evite cititul. Si, ca si cum asta nu era sufficient, exclama “ Nu vreau sa citesc!”, tasnea, pe usa afara si colinda holurile scolii. In ciuda rezistentei ei, Pamela s-a incapatanat sa-I ofere un ajutor suplimentar Maevei cu tema din clasa. Iar cand Maeva se rastea  furioasa la un alt elev, Pamela o scotea pe hol si si se gandea impreuna cu ea la o cale mai buna de a rezolva lucrurile.

Mai mult decat orice, Pamela se straduia sa-i arate Maevei ca ii pasa de ea. “ Glumeam, petreceam ore in plus impreuna. Venea la mine in clasa ca sa stam impreuna dupa ce termina masa de pranz. M-am intalnit cu mama ei” Aceasta a fost la fel de surprinsa ca Pamela sa afle ca Maeva nu stia sa citeasca. Dar mama ei mai avea alti sapte copii de care sa aiba grija; problema Maevei trecuse neobservata in harmalaia si aglomeratia de acasa, asa cum trecuse necorectata si la scoala. Pamela a obtinut de la mama Maevei promisiunea ca o va ajuta pe fata ei sa se comporte mai bine si ca ii va oferii mai multa atentie si o va ajuta cu tema pentru acasa.

Fisa de evaluare a Maevei pe primul semestru – cand avusese o alta profesoara de engleza – arata rezultate proaste la aproape fiecare ora, asa cum se intampla de ani de zile. Dar dupa numai patru luni alaturi de Pamela, aparusera deja schimbari inseminate in bine.

Pana la sfarsitul semestrului, Maeva nu-si mai ascundea frustrarea umbland pe holuri, ci ramanea linistita in clasa. Cel mai important insa, in fisa ei de evaluare arata ca Maeva trecuse la fiecare materie – la majoritatea, cu note foarte mici, dar cu o nota neasteptat de mare la matematica. Invatase sa citeasca in numai cateva luni cat in doi ani.

A venit apoi momentul, la ora de citire, in care Maeva si-a dat seama ca se pricepe mai bine decat altii sa citeasca, incluzand aici si un baiat care tocmai venise din Africa de Vest. Asa ca s-a apucat  singura sa-l ajute sa dezlege secretele citirii.

Legatura speciala dintre Pamela si Maeva reprezinta un instrument puternic de ajutor dat copiilor care invata. Cercetari tot mai multe arata ca elevii care se simt legati de scoala – de profesori, de alti elevi, de scoala insasi –  au rezultate scolare mai bune. De asemenea, pot rezista mai bine in fata pericolelor adolescentei moderne: elevii cu legaturi emotionale sunt mai putin predispusi la violenta, bataie, vandalism, anxietate, depresie, droguri, sinucidere, chiul si abandon scolar.

Sa te “simti conectat”nu se refera aici la o atitudine vag politicoasa, ci la legaturi emotionale concrete intre elevi si oamenii din scoala: alti copii, profesori, personal. O metoda puternica de a cultiva astfel de legaturi este construirea unei relatii armonioase intre elev si adult, de tipul celei dintre Pamela si Maeva. Pamela a devenit baza de securitate a Maevei.

Ganditi-va ce ar insemna acest lucru pentru cei 10 la suta dintre elevi care au probleme scolare majore,  asemenea Maevei. Intr-un studio asupra a 910 elevi de clasa intai dintr-un esantion national reprezentativ pentru SUA, observatori instruiti au evaluat profesorii si au apreciat efectul stilului de predare asupra calitatii invatarii copilului cu probleme. Cele mai bune rezultate au fost intalnite atunci cand profesorii:

  • Au fost atenti si au raspuns nevoilor copilului, starilor lui interioare, intereselor si capacitatilor sale, permitandu-le acestora sa le ghideze interactiunile;
  • Au creat o atmosfera destinsa in clasa, manifestata prin conversatii placute, ras si entuziasm;
  • Au dat dovada de afectiune si “perspective pozitiva” asupra copilului;
  • Au condus clasa cu intelepciune, propunand standarde si rutine clare, dar flexibile, astfel incat elevii se supuneau regulilor, in mare parte din proprie vointa.

Cele mai proaste rezultate au aparut atunci cand profesorii au adoptat o atitudine de genul Eu-El si si-au impus propia agenda elevilor, fara sa-i ia in seama, sau au fost distanti din punct de vedere emotional si nu s-au implicat. Astfel de profesori se infuriau mai des pe elevi si erau obligate sa recurga la metode puinitive de reinstaurare a ordinii.

Elevii buni continuau sa invete bine indifferent de mediu. Dar elevii cu probleme, care aveau profesori reci sau dominatori, inaintau greu prin materie, chiar si atunci cand profesorii lor urmau regulile pedagogice de predare. Si, cu toate acestea, studiul a descoperit o diferenta uimitoare in randul copiilor cu probleme: daca aveau un professor cald receptive, acestia infloreau, invatand la fel de bine ca si alti copii.

Puterea unui professor conectat emotional nu ia sfarsit odata cu clasa intai. Elevii de clasa a sasea care aveau un astfel de professor obtineau note mai bune, nu numai in anul acela ci si in urmatorul. Profesorii buni sunt asemenea parintilor buni. Oferind o baza de siguranta, profesorul creeaza un mediu care permite creierelor elevilor sad ea un randament maxim. Baza aceasta devine un refugiu ocrotitor, o zona de forta din care elevii se pot aventura mai departe sa exploreze, sa invete lucruri noi, sa se realizeze.

Baza de securitate poate fi interiorizata atunci  cand elevii sunt invatati sa-si controleze mai bine anxietatea si prin urmare, sa-si canalizeze mai bine atentia; acest lucru le sporeste capacitatea de aatinge zona de invatare. Exista deja zeci de programe de “invatare sociala/emotionala” care fac exact acelasi lucru. Cele mai bune sunt structurate astfel incat sa se potriveasca intocmai cu programa scolara standard pentru orice varsta, invatand copiii abilitati  precum constiinta de sine si controlul emotiilor neplacute, empatia si infruntarea fara probleme a relatiilor. O meta – analiza definitiva a mai mult de o suta de studii efectuata in legatura cu aceste programe au aratat nu numai ca elevii au invatat abilitati diverse, de pilda cum sa se linisteasca singuri si cum sa se inteleaga mai bine cu ceilalti.

Aceste programe dau rezultate mai bune daca elevii simt ca profesorilor chiar le pasa de ei. Dar, indifferent daca scoala ofera sau nu asa ceva, de fiecare data cand un professor creeaza un mediu empatic si receptive, elevii nu numai ca obtin note mai mari si rezultate mai bune la lucrari, dar inavat si cu sarg. Chiar si un singur adult care ofera sprijin la scoala poate schimba viata unui elev. Orice Maeva are nevoie de o Pamela.

Extras din “Inteligenta Sociala” de  Daniel Goleman

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s